Har du koll på ditt blodsocker inför tävling?

Oavsett om du mest cyklar till jobbet då och då eller om du tränar inför ett seriöst lopp kan det där med blodsocker vara något att tänka på. Det är inte så svårt att mäta blodsocker och det här är det faktiskt många som gör. Du kan mäta blodsocker efter måltid och på detta vis få en bättre bild av din hälsa.

Viktigt med rätt blodsockernivå när du tränar

Om du får för låg blodsockernivå så kan det leda till akut bränslebrist i kroppen. De olika organen behöver blodsockret och om det inte kommer som förväntat så kan du känna av detta. Du kan till exempel bli yr och darrig.

Det är ju knappast bra inför och under en tävling. På grund av detta kan det vara klokt att börja se över ditt blodsocker. Ta reda på hur mycket du behöver och när för att din kropp ska jobba på bästa möjliga vis när du tävlar.

De svenska riktlinjerna för blodsocker hos barn och ungdomar har förändrats. Man har tidigare satt värden mycket lägre. Men samtidigt finns det ju senare forskning om hur mindre intag av socker kan leda till att kroppen tar energi från andra depåer.

Träna även med tanke på kost och blodsocker

Om du tränar cykling och förbereder dig inför ett lopp så är kosten minst lika viktig som den faktiska träningen. Utöver att du har ett smart kostschema som ger dig den energi du behöver så är det inte så dumt att lägga märke till dina blodsockernivåer.

Du bör ta reda på hur ditt intag av dryck och mat påverkar dig på kort sikt såväl som under några timmars tid. Känn efter och lär dig mer om hur ditt blodsocker hänger ihop med din prestation. Detta kan du komma att tjäna mycket på!